Orkla vandt markedsandele, men dykkede på foodservice
Orkla Foods Danmark, der står bag mærkevarer som Den Gamle Fabrik, Beauvais, Bähncke og Ribena, omsatte i 2020 for 884 millioner kroner og endte med et resultat før finansielle poster på 37 millioner.
Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.
2020-omsætningen i Orkla Foods Danmark er seks millioner mindre end året før, mens overskuddet på 37 millioner er markant lavere end i 2019, hvor det hed 54 millioner.
I 2019 var tallet væsentligt påvirket til den gode side af engangsindtægter fra salget af fiskevirksomheden Glyngøre. Justeret for engangsindtægter viser det nye regnskab en underliggende positiv udvikling, konstaterer Orkla.
I de senere år har Orkla Foods Danmark strømlinet sin forretning. Blandt andet blev salget af Glyngøre i 2019 samme år suppleret med et opkøb af Easyfood i Kolding.
- På rette vej
- Vores ønske om at strømline forretningen skal udmønte sig i en større profitabilitet. Vi er på rette vej, men ikke i mål. 2020 blev et år, hvor vi, som mange andre, mærkede effekten af covid-19 på årets resultat og dermed vores indtjeningsgrad, siger Orkla Danmarks topchef, Carsten Hänel, i en regnskabskommentar.
- Salget til detail blev positivt påvirket, ligesom vi vandt markedsandele i vores kategorier, men desværre kunne dette ikke opveje den salgsnedgang, vi oplevede i foodservice-sektoren samt på en række eksportmarkeder, tilføjer han.
Orkla offentliggjorde i marts, at Orkla Foods Danmark organisatorisk fusionerer med Orkla Confectionary & Snacks Danmark under navnet Orkla Danmark. Det betyder dog ikke, at der næste år kommer et samlet regnskab for de to divisioner - de vil stadig offentliggøre hvert sit regnskab.
- Det strategiske mål er at opbygge et stærkere Orkla Danmark, så virksomheden kan fortsætte med at investere i vækst og vigtige fødevareområder.
- Det er for eksempel inden for plantebaserede fødevarer, ernæringsrig morgenmad og convenienceprodukter. Opkøbet af Easyfood i 2019 og tilkøbet af Havrefras i 2020 er gode eksempler på den ønskede strategiske udvikling, nævner direktøren.
Orkla Foods Danmark har cirka 215 medarbejdere. Samlet set har Orkla i Danmark cirka 1.800 ansatte, idet koncernen også omfatter blandt andet Odense Marcipan, margarinevirksomheden Dragsbæk og den plantebaserede fødevareproducent Naturli' Foods.